TAK SMAKUJE HERBATA od 2006r.
wartość koszyka: 0 zł, koszt dostawy od 12 zł - do darmowej dostawy brakuje 150 zł
FINALIZUJ ZAMÓWIENIE
  gramatura cena ilość wartość rabat
koszt dostawy od 12 zł - do darmowej dostawy brakuje 150 zł
do zapłaty 0 zł
KOD RABATOWY
OK
FINALIZUJ ZAMÓWIENIE

Ceramika artystyczna

(35 produktów)

Jesteś w: Ceramika artystyczna do herbaty


Herbata jest nierozłącznie związana z ceramiką – od początku jej istnienia, wraz z rozwojem herbaty i tworzeniem nowych jej typów, wytwarzano także nowe typy ceramiki, które miały pozwalać na jak najlepsze zaparzenie i przyjemne spożywanie herbaty. Rozwój kultury herbaty sprawił, że pojawili się jej koneserzy, często przedstawiciele inteligencji, którzy oprócz dobrej herbaty doceniali także kunsztowne naczynia, stając się ich kolekcjonerami. Niektórzy mówią nawet, że „uzależnienie” od herbaty jest tylko wstępem do uzależnienia od akcesoriów do herbaty. 
 

Ręcznie wykonane czajniczki do herbaty 


Wśród akcesoriów do herbaty najbardziej honorowe, centralne miejsce zajmuje czajniczek. Dla artystów jest to także najbardziej wymagające naczynie do stworzenia, na którym mogą najlepiej zaprezentować swój kunszt. Czajniczki do herbaty wytwarzane są z porcelany i kamionki. Muszą być wypalane w wysokiej temperaturze (najczęściej powyżej 1200°C), aby zapewnić im trwałość i zapobiec przesiąkaniu gliny. Czajniczki do herbaty mogą być zarówno szkliwione, jak i nieszkliwione. Oba typy czajniczków mają swoje zalety. Szkliwione czajniczki mogą służyć do parzenia wszystkich typów herbaty i nie trzeba się martwić tym, że glina pochłonie aromaty, co wpływa na kolejne parzone w danym czajniczku herbaty. Z kolej nieszkliwione czajniczki, jeśli wykonane są z odpowiedniej gliny, mogą pozytywnie wpływać na smak parzonych w nich herbat, ale trzeba je zazwyczaj przeznaczać do jednego typu herbaty. Niewątpliwie najsłynniejszymi nieszkliwionymi czajniczkami są te pochodzące z Yixing, wykonane z gliny zisha. Dobry ręcznie wykonany czajniczek nie tylko pozwoli nam lepiej zaparzyć herbatę, ale przede wszystkim wniesie do rytuału przygotowania herbaty nowy wymiar – estetyczny. Wybór czajniczka może być formą ekspresji i indywidualizmu w przygotowaniu herbaty. Mamy do wyboru prostotę i minimalizm porcelany, wielobarwne szkliwa, stonowane ziemiste barwy lub metaliczne, post-industrialne wykończenia. Świat czajniczków to niemal osobne uniwersum, w którym można przepaść. 


Autorskie czarki do herbaty 


Czarka to często naczynie bardzo osobiste, z którym można się niemal zżyć. Dlatego wiele osób ceni sobie unikalne, artystyczne czarki. Tak jak w przypadku czajniczków możemy wybierać wśród różnych materiałów, rozmiarów, stylów i szkliw. Niektórzy preferują minimalistyczne czarki porcelanowe, które świetnie odzwierciedlają aromaty zawarte w herbacie. Inni wolą grubsze czarki kamionkowe, które dłużej zachowają ciepło herbaty i są bardziej „surowe”. Do czarek zaliczają się oczywiście także większe miseczki do przygotowywania herbaty matcha, czyli chawany (czyt. ćiałan). 


Dzieła sztuki użytkowej


Ręcznie wytwarzana ceramika do herbaty z pewnością zasługuje na miano sztuki. Każdy czajniczek, który widzimy, jest dziełem wielu lat prób i ćwiczeń. Na każdy czajniczek, który trafia w ręce miłośnika herbaty, przypada kilka sztuk, które nie musiały zostać odrzucone lub w ogóle nie przetrwały wypału. Dlatego nie powinny nas dziwić ceny takiego rękodzieła, które jest zresztą niszowe. Trzeba jednak nadmienić, że wysokiej klasy rękodzieło herbaciane autorstwa europejskich ceramików nadal nie jest tak drogie jak dzieła cenionych twórców z Azji – tam ceny czajniczków niektórych sięgają kilku tysięcy złotych. 


Inne ręcznie wykonane akcesoria do herbaty


Artyści wykonują ogromną różnorodność utensyliów herbacianych. Co zaskakujące, w Europie szczególną popularność zdobyło japońskie shiboridashi, które jest dosyć niszowym naczyniem w samej Japonii. Shiboridashi w swojej podstawowej formie to rodzaj miseczki z małym wylewem i dopasowaną pokrywką. W Japonii służy do parzenia wysokiej klasy herbat zielonych, szczególnie gyokuro. Nada się ono jednak do parzenia wszystkich typów herbat, także w chińskim stylu gongfu cha, a wiele osób uważa je za łatwiejsze w użytkowaniu niż gaiwan. Kolejnym wartym uwagi naczyniem o japońskim rodowodzie jest hōhin, czyli czajniczek bez rączki. 

Artyści wykonują też piękne dzbanki typu chahai (lub gongdaobei), podstawki i tacki pod czajniczki, łyżki do herbaty i wiele innych przydatnych akcesoriów. 


Typy wypału ceramiki artystycznej


Ceramikę można podzielić na 3 typy według tego, jaki rodzaj pieca jest wykorzystywany do wypalania ceramiki. Najbardziej tradycyjny piec opalany drewnem daje piękne i nieprzewidywalne efekty, ale jego obsługa jest trudna i droga. Piec elektryczny daje najlepszą kontrolę nad wypałem. Piec gazowy nie pozwala na dokładne zaprogramowanie temperatur w związku z czym nie można w nim uzyskać niektórych efektów szkliw, które wymagają dużej dokładności, ale za to pozwala na wypał w atmosferze redukcyjnej, pozwalając na odtworzenie tradycyjnych szkliw jak szkliwa celadonowe czy shino. To rodzaj kompromisu między piecem elektrycznym i opalanym drewnem.